Holland Heerscht: Lijst 19 - Stem Spam

This is the section for national/regional topics, other topics intended for specific groups of people, as well as for any kind of spam or game topics (including "Now Playing" threads).
Andreas

Re: Holland Heerscht: Lijst 19 - Stem Spam

#151 Post by Andreas » 23 Dec 2010 18:07

Ik zie zo'n cumulatieve strafmaat wel zitten. Het lijkt me ook niet meer dan logisch, wat die verbodsbepalingen die in het wetboek van strafrecht staan, worden ongeveer geformuleerd als "iemand die seks heeft met een kind onder 12 jaar..." Nadruk ligt dan op het woord "een", dus waarom niet?

End Of An Era

#152 Post by End Of An Era » 23 Dec 2010 18:16

The Rider Of Rohan wrote:Mja, heb je zeker een punt. Je kunt honderdduizend regeltjes bedenken, maar op het moment dat mensen al niet naar de belangrijkste ervan (nl dat je met je handen van kleine kinderen afblijft) niet luisteren, helpen die regeltjes natuurlijk niet. Dan kun je inderdaad wel nog een toezichtsorgaan starten, maar de enige die daar beter van wordt is de PvdA-bestuurder die dat baantje krijgt toegeschoven.

Wat dat betreft voel ik wel wat voor een cumulatieve strafmaat zoals ze die in Amerika hanteren. Meerdere vergrijpen? Prima, vermenigvuldigen we de strafmaat met het aantal overtredingen en mag de dader tweehonderd jaar de gevangenis in. Dat werkt beter dan het huidige systeem waar ze even snel een zielige ziekte bedenken zodat de dader een paar jaar in het cuckoo's nest wordt verwend.
om maar te zwijgen van het three-strikes systeem, maar dan raken de gevangenissen weer zo gauw vol.
Persoonlijk vind ik het al wel een goede stap dat je je eigen huis en/of onderneming met gepast geweld mag verdedigen tegen inbrekers en overvallers. Dat schrikt al met al meer af dan justitie denk ik zo!

The Rider Of Rohan

#153 Post by The Rider Of Rohan » 23 Dec 2010 18:42

Gpede stap vooruit inderdaad. Sowieso grappig: de dag nadat dat wetsvoorstel werd behandeld, heeft een winkelier een overvaller (uiteraard een Fin) zijn winkel uitgeslagen. Gevolg: gebroken nek, en de inbreker is gestopt met roken. Kijk, zo lost het probleem zichzelf op.

Nog even over een andere boeg. Vandaag kreeg ik bericht van de woningbouw met het verzoek mijn inkomen te verifiëren/corrigeren op hun website, voordat ik op een woning reageer. Reden is dat vanaf 1 januari huishoudens met een inkomen boven de 33k niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Oftewel: driewerf hulde voor Rutte voor de snelle invoering van beleid. En iedereen die loopt te beweren dat dit kabinet niet sociaal is, die heeft nu mooi het nakijken.
spamel wrote:
Sleeping Dragon wrote:i just don't understand what's so wrong with being a woman...
Periods.

faery

#154 Post by faery » 24 Dec 2010 11:59

Waren het niet dat er nu een groep mensen buiten de boot gaat vallen, aangezien ze buiten de inkomensgrens van sociale huurwoningen vallen, en te weinig verdienen voor een koopwoning of een huurwoning op de particuliere markt (sowieso in de Randstad, maar ook wel daarbuiten, of je moet in uithoeken van Nederland gaan wonen, Groningen is niet voor iedereen logistiek praktisch ;)). Ik denk namelijk niet dat dit veel effect op die prijzen gaat hebben.

The Rider Of Rohan

#155 Post by The Rider Of Rohan » 24 Dec 2010 13:21

Domme opmerking, want a) het is niet waar en b) het is een drogredenering.

Stel je hebt allebei een baan die het niveau 'zakjes plakken' ontstijgt, maar verder niet zo heel erg boeiend is. Je jaarinkomen is dan al snel 50k, wat betekent dat je als starter op de woningmarkt een hypotheek van € 258.180,- kunt krijgen (bron: de hypotheker). Daar kun je best een onderdak voor krijgen, ook in het drukbevolkte deel van Nederland, en de rente is aftrekbaar. Dus welke groep zou buiten de boot vallen? Alleenstaanden die 33k verdienen? Wellicht, max hypotheek is dan € 159.822,-. Inkomen is afgerond 1400/maand (netto) en ook dan is een particuliere huurwoning best mogelijk.

En dan nog: bovenstaande is niet relevant. Omdat er schaarste is op de huurmarkt, zal er altijd iemand buiten de boot vallen. Momenteel zijn er mensen met een laag inkomen toegewezen op de particuliere woningmarkt, omdat iemand met meer geld toch een sociale huurwoning krijgt. Door deze tegenstrijdigheid houd je de rijken rijk en de armen arm, en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Dan kun je het beter omdraaien.
Ik denk namelijk niet dat dit veel effect op die prijzen gaat hebben.
Het gaat ook niet om de prijzen, die zijn fixed: het gaat om de toewijzing.
spamel wrote:
Sleeping Dragon wrote:i just don't understand what's so wrong with being a woman...
Periods.

End Of An Era

#156 Post by End Of An Era » 24 Dec 2010 17:33

The Rider Of Rohan wrote:Domme opmerking, want a) het is niet waar en b) het is een drogredenering.
Persoonlijke aanvallen zijn ook drogredenen. hou het beleefd Ferdi, dank je :)
faery wrote:Waren het niet dat er nu een groep mensen buiten de boot gaat vallen, aangezien ze buiten de inkomensgrens van sociale huurwoningen vallen, en te weinig verdienen voor een koopwoning of een huurwoning op de particuliere markt (sowieso in de Randstad, maar ook wel daarbuiten, of je moet in uithoeken van Nederland gaan wonen, Groningen is niet voor iedereen logistiek praktisch ;)). Ik denk namelijk niet dat dit veel effect op die prijzen gaat hebben.
Dat ligt toch echt aan de mensen zelf. Je moet bereid zijn concessies te doen en veel mensen willen dat niet of zijn niet daartoe bereid. Ik zal zo meteen op een markt komen met mijn startersloon van 28k en ga daar toch echt particulier van wonen.
The Rider Of Rohan wrote: Stel je hebt allebei een baan die het niveau 'zakjes plakken' ontstijgt, maar verder niet zo heel erg boeiend is. Je jaarinkomen is dan al snel 50k
Grappenmaker ben je Ferdi! :lol:

The Rider Of Rohan

#157 Post by The Rider Of Rohan » 24 Dec 2010 20:21

Grappenmaker ben je Ferdi! :lol:
Wieso? Twee keer 25k is niet zo heel erg moeilijk.
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#158 Post by End Of An Era » 24 Dec 2010 20:33

ah mijn fout, ik miste de 'allebei' :mrgreen:

The Rider Of Rohan

#159 Post by The Rider Of Rohan » 25 Dec 2010 13:39

Mea culpa, Mars.

En, om het argument af te ronden: op het moment dat de lage inkomens minder huur hoeven te betalen, houden ze meer geld over voor andere dingen. Kunst bijvoorbeeld.
spamel wrote:
Periods.

Joost

#160 Post by Joost » 25 Dec 2010 15:28

The Rider Of Rohan wrote:Nog even over een andere boeg. Vandaag kreeg ik bericht van de woningbouw met het verzoek mijn inkomen te verifiëren/corrigeren op hun website, voordat ik op een woning reageer. Reden is dat vanaf 1 januari huishoudens met een inkomen boven de 33k niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Oftewel: driewerf hulde voor Rutte voor de snelle invoering van beleid. En iedereen die loopt te beweren dat dit kabinet niet sociaal is, die heeft nu mooi het nakijken.
Is dit echt nieuw? In het linkse Amsterdam bestaat deze inkomensgrens namelijk al jaren...
You charge each other for the time and breath it takes to say 'good morning',
But the truth is slowly dawning -- things are getting out of hand,
We all pursue our shattered dreams along the roads to our own ruin --
Watch our empires sink and wash away like castles made of sand.
And so cast off the lies that are your lives and find the truth within.
-- Martin Walkyier

Also, Balrogs have wings.

::.: Homepage .::. last.fm .::. Facebook .::. Flickr :.::

The Rider Of Rohan

#161 Post by The Rider Of Rohan » 25 Dec 2010 15:38

Als iets in de hoofdstad geldt, betekent dat nog niet dat het overal geldt. Nederland is meer dan alleen Amsterdam, joh. :wink:
spamel wrote:
Periods.

Joost

#162 Post by Joost » 25 Dec 2010 19:02

Even een feitelijke correctie: die regel is door het vorige kabinet (het CDA/CU-rompkabinet) in juni 2010 geaccepteerd, nadat het zo door de EU opgelegd was. Het kabinet Rutte heeft dus weinig met deze verandering te maken.

Bron: http://www.nicis.nl/Wat_doen_wij/Verspr ... r_invoeren
-- Martin Walkyier

Joost

#163 Post by Joost » 18 Jan 2011 14:11

Argh... even stoom afblazen. Ik zit de laatste tijd volgens mij echt gigantisch te overreachen qua sociaal doen/activiteiten/etc... Op zich leuk dat ik zo veel sociale contacten heb (eind vorige week en deze week elke dag wel wat, plus daarnaast gewoon fulltime werken), maar er zijn van die momenten (zoals nu) dat het me allemaal even te veel wordt, en ik ineens gigantisch in de stress schiet (inclusief fysieke effecten in de vorm van rsi). En het is dan niet eens zo dat er dingen echt misgaan of zo, maar veel meer gewoon dat ik me gewoon erg ongemakkelijk voel bij het gebrek aan rustpunten en zo.
-- Martin Walkyier

Gandalf de Grijze

#164 Post by Gandalf de Grijze » 18 Jan 2011 19:03

rust dien je ook in te plannen joost ;)
Als ik iedere dag wat gepland zou hebben zou ik ook helemaal gek worden.
Hansi 24-09-2010 wrote:It's always good to be back in the United States Of The Netherlands
Check out my photography at Steemphoto.com

End Of An Era

#165 Post by End Of An Era » 22 Jan 2011 11:06

Verdomme!!

:(

Ben niet afgestudeerd. Schijn dus dat de bedrijfsbeoordeling goed negatief.. lekker dan, zit je daar 5 maanden en hoor je nauwelijks een onvertogen woord, en achteraf dit!! Kan nu verdomme weer overnieuw beginnen met afstuderen.. :(

Gandalf de Grijze

#166 Post by Gandalf de Grijze » 22 Jan 2011 11:31

das goed kut!
Hansi 24-09-2010 wrote:It's always good to be back in the United States Of The Netherlands

Joost

#167 Post by Joost » 22 Jan 2011 12:36

Yikes, dat klinkt vervelend, Marcel... :\ Eigenlijk gewoon belachelijk dat ze niet tussentijds enige feedback gegeven hebben.

*knuffelt*
-- Martin Walkyier

End Of An Era

#168 Post by End Of An Era » 22 Jan 2011 14:03

Joost wrote:Yikes, dat klinkt vervelend, Marcel... :\ Eigenlijk gewoon belachelijk dat ze niet tussentijds enige feedback gegeven hebben.
Mja dat wel, telkens verbeterpunten aangegeven en nieuwe perspectieven gegeven, maar nooit door laten schijnen dat het volgens hun niet voldoende was. :?
Joost wrote: *knuffelt*
:)

Nou ja, het heeft ook een aantal lichtpuntjes. Het bedrijf waar ik zou werken verleent volledige medewerking en wil me nog steeds dolgraag hebben :) Dus ik ga waarschijnlijk het komende half jaar daar werken en dan een half jaar met onbetaald verlof. In die periode kan ik dan afstuderen en daarna weer keihard knallen bij ze! :D

Gandalf de Grijze

#169 Post by Gandalf de Grijze » 23 Jan 2011 03:35

kijk, dat is dan wel weer mooi mee genomen

Deliverance

#170 Post by Deliverance » 23 Jan 2011 14:11

Ieder nadeel heb een voordeel ;) Maar wel kut, anders had je nu al kunnen knallen :)
"Young knight learn, to love God and revere women, so that your honour grows.
Practice knighthood and learn the Art that dignifies you, and brings you honour in wars.
Wrestle well and wield lance, spear, sword and dagger manfully; whose use in others’ hands is wasted."

www.sabaton.nl

faery

#171 Post by faery » 23 Jan 2011 14:40

Wat vervelend Marcel! En niet echt netjes van dat afstudeer-bedrijf ook...

End Of An Era

#172 Post by End Of An Era » 24 Jan 2011 18:43

zeker niet. Morgen gesprek op school, ik ga aansturen op een aanvullende opdracht dat ik dan alsnog slaag.. Ik hou jullie op de hoogte ;)

faery

#173 Post by faery » 27 Jan 2011 01:26

Ik ga hem hier toch even spammen. Afgelopen vrijdag, na het studentenprotest, zat ik als langstudeervoorbeeld in het publiek van Pauw en Witteman. Check zelf de uitzending gemist, als je wil :) Ik krijg de directe link hier helaas niet geplaatst.

Enne, succes Marcel! Als het niet lukt, zou ik sowieso even de klacht bij de landelijke studentenvakbond aangeven (en wel hier). Misschien dat je daar zelf niet direct resultaat van ziet, maar dan weet "men" wel dat er een probleem is, en kan dat in combinatie met andere klachten hopelijk tot wat concreets leiden.

End Of An Era

#174 Post by End Of An Era » 27 Jan 2011 16:21

Dank je Els :)

Nou ik heb meer duidelijkheid hoor, mn afstudeercoordinator zit me nu simpelweg te zieken dus ik zoek het hogerop. Hij is mij zat, ik hem ook, maar hij heeft het fatsoen niet meer om mij alsnog te helpen. lekker dan, ik kan niet zonder hem afstuderen maar hij weigert me te helpen.

Gandalf de Grijze

#175 Post by Gandalf de Grijze » 27 Jan 2011 16:37

Ik ben alleen maar blijer dat ik niet ben doorgegaan met luchtvaart techniek. Inholland had al geen goede naam, dat wordt er zo niet beter op.
Succes met de bureaucratie. Je zal het nodig hebben

End Of An Era

#176 Post by End Of An Era » 27 Jan 2011 22:42

hou op schei uit. Normaal ben ik niet zo van 'dank je voor de gelukswens' maar ik ben erg bang dat ik het ernstig nodig ga hebben!

Gandalf de Grijze

#177 Post by Gandalf de Grijze » 28 Jan 2011 02:16

Sja, ik had al bijna 3 maanden nodig om op de hoge school te komen.. hoop dat jij dat niet nodig hebt om er vanaf te komen ;)

End Of An Era

#178 Post by End Of An Era » 29 Jan 2011 14:37

Gandalf de Grijze wrote:Sja, ik had al bijna 3 maanden nodig om op de hoge school te komen.. hoop dat jij dat niet nodig hebt om er vanaf te komen ;)
het OV gaat ook al verder achteruit he :lol:

Nou status zoals het er nu uit ziet is dat ik een smeekmailtje moet sturen naar het opleidingshoofd zodat ik uitstel krijg, en dan kan ik opnieuw beginnen met afstuderen...

Gandalf de Grijze

#179 Post by Gandalf de Grijze » 29 Jan 2011 14:56

End Of An Era wrote:
Gandalf de Grijze wrote:Sja, ik had al bijna 3 maanden nodig om op de hoge school te komen.. hoop dat jij dat niet nodig hebt om er vanaf te komen ;)
het OV gaat ook al verder achteruit he :lol:
idd, volgende keer pak ik wel paard en wagen

The Rider Of Rohan

#180 Post by The Rider Of Rohan » 01 Feb 2011 20:57

Hey Joost, ik zat nog even na te denken over je facebook-krabbel over het openbaar vervoer. Heb jij enig idee waarom een VVD-wethouder naar buiten komt met een doemscenario waarin, zeg maar, de helft van het openbaar vervoer in Amsterdorp geschrapt wordt? Ik mis namelijk de logica in het hele verhaal. Heb jij enig idee hoe dit zich bijvoorbeeld verhoudt tot de afgekondigde aanbesteding van het OV in de drie grote steden?
spamel wrote:
Periods.

Joost

#181 Post by Joost » 01 Feb 2011 21:40

Voor zover ik kan nagaan, zit het ongeveer als volgt: het oorspronkelijke plan was om met aanbesteding van het ov in de grote steden 120 miljoen te besparen. Die besparing was door het CPB berekend als haalbaar ten opzichte van de situatie van 2005. Omdat de gemeentelijke vervoerbedrijven in de tussentijd (2005-2010) al fors bezuinigd hebben, en omdat het overstappen ook opstartkosten met zich mee zal brengen (zeker in een stad als Amsterdam, waar er trams, metro's, bussen en veerponten rijden/varen, en het overstappen van de ene vervoerder op de andere niet zo simpel zal gaan als bij een busbedrijf in de provincie), is het voor de gemeenten feitelijk onmogelijk om dat bedrag te bezuinigen. De regering vindt echter dat die 120 miljoen toch gekort zal moeten worden, en Eric Wiebes (VVD) heeft vervolgens opgemerkt dat dat alleen kan door 40% van alle lijnen te schrappen. Hierin vond hij zowat de voltallige Amsterdamse gemeenteraad aan zijn zijde.

Overigens: de onderhands gegunde aanbesteding aan het GVB in Amsterdam is door een onafhankelijke autoriteit gewoon als marktconform beoordeeld: het is dus onwaarschijnlijk dat het Amsterdamse deel van die 120 miljoen inderdaad vrijgekomen zou zijn puur door efficiencyverbetering ten gevolge van privatisering.

Nieuwsbericht van at5 hierover: http://www.at5.nl/artikelen/56731/bezui ... onmogelijk

Schultz van Haegen reageert overigens vrij boos op Eric Wiebes, en doet de voorspellingen van haar partijgenoot af als een 'dreigement'.
-- Martin Walkyier

The Rider Of Rohan

#182 Post by The Rider Of Rohan » 01 Feb 2011 22:30

Duidelijk verhaal. Ik ben wel benieuwd naar die kerel zijn onderbouwing, maar ik vraag me tegelijk af in welke context ik zijn opmerking moet plaatsen: die van de huidige situatie waarbij het GVB het vervoer heeft, of in de situatie van volgend jaar waarin wellicht een andere partij om de hoek komt kijken? In dat laatste geval is zijn verhaal al helemaal vreemd. Het hele idee van een aanbesteding is dat je zegt: we willen dat het OV hetzelfde blijft, en diegene die dat voor het minste geld wil doen, die krijgt daar een contract voor.

Sowieso is het merkwaardig dat een VVD-wethouder zulke uitspraken doet, die gevolgen hebben voor de perceptie van de regering, waar zijn partij immers ook deel van uitmaakt. Dan is zo iemand ofwel erg dom, ofwel heel eerlijk, of hij speelt een spelletje.
spamel wrote:
Periods.

Joost

#183 Post by Joost » 01 Feb 2011 23:06

The Rider Of Rohan wrote:Dan is zo iemand ofwel erg dom, ofwel heel eerlijk, of hij speelt een spelletje.
Als in 'misschien is het wel een GroenLinkser incognito'? :P
-- Martin Walkyier

The Rider Of Rohan

#184 Post by The Rider Of Rohan » 01 Feb 2011 23:10

Kan. :)
spamel wrote:
Periods.

Joost

#185 Post by Joost » 01 Feb 2011 23:16

Je weet het nooit met die (s)linkse Amsterdammers. ;)
-- Martin Walkyier

The Rider Of Rohan

#186 Post by The Rider Of Rohan » 02 Feb 2011 07:46

Tuig is het. Beetje rechts lullen, links vullen.
spamel wrote:
Periods.

Gandalf de Grijze

#187 Post by Gandalf de Grijze » 03 Feb 2011 00:41

Ik heb nog nooit in mijn hele leven een gesprek gevoerd met iemand die zó kortzichtig was en zó vasthield aan haar ongebaseerde vooroordelen als vanmiddag in de kroeg met een oudere vrouw.
Dat mens vond dat de 3.000 pleuro boete op studeren eigenlijk zelfs te mild was omdat we toch van die eeuwige studenten af moeten. Voor zover ik weet is de hoeveelheid "eeuwige studenten", oftewel studenten die alleen maar studievertraging oplopen omdat ze ieder half jaar van studie wisselen en/of alleen maar studeren om het zuipen, zo goed als te verwaarlozen. Zij zag elke student als een corpsbal die alleen maar aan zuipen dacht, elke student is in haar ogen een mega profiteur. Zij kon met geen mogelijkheid geloven dat elke euro die in een student geinvesteerd wordt zich 1,5 tot 3 keer terug betaald in het leven van de student na afstuderen. In haar ogen was het klinkklare onzin als iemand van 40 jaar werkeloos werd dan maar besloot tot omscholing en dus een studie zou volgen. Die moest dan ook maar een boete betalen (gestraft worden omdat je werkeloos wordt???)

Je zal mij vrijwel nooit horen zeggen dat iemand dom is, maar dat mens is echt DOM

Joost

#188 Post by Joost » 03 Feb 2011 01:11

Minder studenten = meer mensen zoals zij.
-- Martin Walkyier

End Of An Era

#189 Post by End Of An Era » 03 Feb 2011 19:01

Joost wrote:Minder studenten = meer mensen zoals zij.
:lol:

Tja steven, helaas kijken veel mensen er zo tegenaan. Ik geef Jiskefet de schuld!! :o Nee maar serieus, had deze vrouw zelf een fatsoenlijke opleiding genoten?

The Rider Of Rohan

#190 Post by The Rider Of Rohan » 03 Feb 2011 19:23

Mijn stelling van de dag: een boete voor lang studeren is een goed idee, maar de tijdspanne van vier jaar is te kort gekozen.
spamel wrote:
Periods.

faery

#191 Post by faery » 03 Feb 2011 21:37

Ik vind het sowieso een slecht idee. Het punt is dat er al een financiele prikkel is om op tijd klaar te zijn (stufi stopt namelijk na nominale studieduur), en dat het de staat (dus de belastingbetaler) niks méér kost als een student langer over zijn studie doet. De instelling krijgt namelijk alleen geld voor de nominale studiejaren van elke student, en bij het afstuderen. Het kost dus alleen de instelling geld (als dat al zo is, maar dat is een andere, meer complexe, discussie). De boete is dus enkel een bezuiniging, die in mijn ogen meer geld zal kosten dan opleveren (boetes -> meer lenen -> meer geld wat niet terugbetaald gaat worden + mensen die stoppen met studie nadat er al veel geïnvesteerd is). Om nog maar niet te spreken van het afschrikeffect dat het heeft voor nieuwe studenten om uberhaupt te gaan studeren of om extra dingen naast de studie te gaan doen (kom dat nu al veel tegen bij het zoeken naar een nieuw bestuur).
De boete zorgt er dus niet per se voor dat mensen sneller studeren, maar wel dat mensen zich minder gaan ontplooien. Dat is voor de bedrijven waar de studenten later zullen gaan werken ook niet ideaal (die, zoals ik altijd hoor, liever studenten met dan zonder nevenactiviteiten hebben).

Ow, en Steven, ik heb de bron niet meer, maar maak van die 1,5 tot 3 keer, maar een keer of 6 zelfs...

Gandalf de Grijze

#192 Post by Gandalf de Grijze » 03 Feb 2011 22:50

Nou, ken je nagaan... Ik hoor ook telkens als er een bijeenkomst georganiseerd wordt ter orientatie op het vervolgtraject na de bachelor, van de ondernemers dat men vaak kijkt hoe men de dingen naast het vaste pakket invult. Heb je bij studie/studenten verenigingen een bestuursfunctie gehad? Heb je naast je studie andere dingen georganiseerd ter verbreding van je studie. Heb je eventueel meer extra vakken gevolgd om je kansen te verbreden? Nagenoeg iedereen raad aan om een jaar langer te nemen zodat je de tijd en kans hebt om je verder te ontwikkelen. We willen immers geen eenheidsworst.

Bovendien, zoals Els al zei, is de financiele prikkel al aanwezig om niet te lang over je studie te doen door middel van de prestatiebeurs. De nominale studietijd (3 jaar bachelor + x jaar master (afhankelijk van de duur van de master)) worden een gift na afronding van je studie MITS je binnen 10 jaar na aanvang je diploma haalt. Daarnaast kan je maximaal 3 jaar extra lenen, tot je 30e (hetgeen eerder is, is de grens).

Dus standaard traject: 3 jaar bachelor, 1 jaar master, plus eventueel 3 jaar vertraging.. dat is maximaal 7 jaar stufi, waarvan 4 jaar de basisbeurs en de aanvullende beurs omgezet worden in een gift (mits je binnen 10 jaar je diploma haalt). Je mag er denk ik van uit gaan dat de schuld na zo'n periode al snel tussen de 10 en de 20 duizen euro's in zit.. Afhankelijk van hoeveel je bij moet lenen en of je naast je studie hebt kunnen werken.

The Rider Of Rohan

#193 Post by The Rider Of Rohan » 04 Feb 2011 20:22

Nevenfuncties tijdens je studie zijn zeker belangrijk. Niet per se zodat je ze kan invullen op je CV, maar vooral omdat je er veel van leert. Ik heb bijvoorbeeld een hele hoop plan- en organisatievaardigheden opgedaan waar ik tien jaar later op het werk nog steeds profijt van heb. Een systeem wat daar mogelijkheid voor biedt, bereidt de volgende generatie toe op de toekomst.

Maar goed: dat betekent dus nog niet dat de bovengenoemde stelling onderuit is gehaald. Tel vier jaar voor de studie, een jaar voor de nevenactiviteiten, en je komt uit op een consensus: afstuderen in vijf jaar, en anders een boete. Klinkt nog steeds goed.
dat het de staat (dus de belastingbetaler) niks méér kost als een student langer over zijn studie doet
Deze stelling waag ik te betwijfelen. Wie niet werkt, moet toch eten. En dat eten, dat kost geld. Sommigen zijn zo fortuinlijk dat ze ouders hebben die dit kunnen betalen, en het moet ook altijd het doel zijn van een maatschappij om te zorgen dat deze situatie zich zo vaak mogelijk voordoet. Toch zul je altijd studenten hebben waarvan de ouders niet kapitaalkrachtig zijn. Deze studenten zullen voor kun kost worden onderhouden door de belastingbetaler. Het lijkt me niet onredelijk dat de belastingbetaler dan ook een reële eis stelt aan de studenten. Je gaat niet mensen en een zak geld én een carte blanche geven.

Daarbij komt nog een ander feit. We staan aan de vooravond van een krapte op de arbeidsmarkt die een grote stempel gaat drukken op de economie. Naarmate er meer babyboomers met pensioen gaan, ontstaan er tekorten in alle sectoren, variërend van het onderwijs tot de zorg tot de papierprikkers op straat. Hoe langer het duurt eer die vacatures worden ingevuld, hoe meer geld het kost. Niet ingevulde vacatures betekent dat je namelijk ofwel capaciteit mist en dus kosten hebt omdat je rendement afneemt, maar ook omdat je capaciteit extern moet inkopen - wat ook geld kost. Daarom is het juist nu wenselijk dat studenten rap doorstromen naar de arbeidsmarkt.
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#194 Post by End Of An Era » 04 Feb 2011 20:49

The Rider Of Rohan wrote:
dat het de staat (dus de belastingbetaler) niks méér kost als een student langer over zijn studie doet
Deze stelling waag ik te betwijfelen. Wie niet werkt, moet toch eten. En dat eten, dat kost geld. Sommigen zijn zo fortuinlijk dat ze ouders hebben die dit kunnen betalen, en het moet ook altijd het doel zijn van een maatschappij om te zorgen dat deze situatie zich zo vaak mogelijk voordoet. Toch zul je altijd studenten hebben waarvan de ouders niet kapitaalkrachtig zijn. Deze studenten zullen voor kun kost worden onderhouden door de belastingbetaler. Het lijkt me niet onredelijk dat de belastingbetaler dan ook een reële eis stelt aan de studenten. Je gaat niet mensen en een zak geld én een carte blanche geven.
Dat is toch alleen de eerste 4 jaar van de studie en valt onder de noemer basisbeurs + evt. aanvullende beurs? :? Heeft niet te maken met langstudeerders. Daarna kan je nog altijd lenen maar da's geen gift. Die reële eis is er al: binnen tien jaar papiertje op zak of anders alles terugbetalen.

De kosten voor langstudeerders zijn effectief te zien grotendeels weg te strepen doordat de college's en toetsen sowieso wel gegeven worden, voor het onderwijzend personeel is er alleen een factor meerwerk, maar dat is geen evenredig verband. Een factor meerwerk is persoonlijke begeleiding en nakijken van te toetsen werk.

Gandalf de Grijze

#195 Post by Gandalf de Grijze » 05 Feb 2011 01:36

Zoals reeds gezegd: de belasting betaler betaald maar 4 jaar, MITS de student binnen 10 jaar zijn/haar papiertje haalt. Hetgeen er betaald wordt is alleen de basis + aanvullende beurs, wat momenteel neerkomt op ongeveer 300 euro de maand (thuiswonend). Je kan zelf wel berekenen dat dat nooit toereikend is (college geld à 139,-- en zorgverzekering gemiddeld 100,--). Als je geen risico wil lopen op vertraging door werk, dan moet je al bijlenen, waar rente tegenover staat.

De belastingbetaler krijgt er daarna wel een hoop voor terug: na het behalen van het diploma (met of zonder vertraging) kan de belastingbetaler rekenen op een werkperiode van ongeveer 40 jaar waarin de (oud-)student in een hogere loonschaal beland en dusdoende meer belasting betaald. Daar bovenop dient hij/zij, zijn/haar schuld (van leningen) af te lossen binnen 15 jaar (inclusief de rente). Bovendien valt het binnen de lijn der verwachtingen dat de student(e) in zijn/haar carriere (binnen NL) een redelijke bevordering zal leveren voor de nederlandse economie.

Zoals reeds gemeld, elke euro die de overheid in een student steekt (direct of indirect) levert de overheid er 5 à 6 op. Dan ben je toch enorm dom bezig als je je toekomstige inkomen gaat bestraffen daarvoor?

End Of An Era

#196 Post by End Of An Era » 05 Feb 2011 10:58

Tot op zekere hoogte: ja.

Je wilt graag je investering terugzien, daarvoor heb je een selectie nodig om te zorgen dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Een hoog rendement van studerende mensen, zo te zeggen. De huidige regeling vind ik alles behalve onredelijk, je krijgt in goed vertrouwen een hoop staatssteun en dan is een dergelijke tegenprestatie zoals die nu staat eigenlijk nog laag! De lening is tegen inflatiecorrectie ongeveer, dus goed en wel beschouwd betaal je na al die tijd niets extra's; je inkomen zal minimaal evenredig meegroeien. Al volg je een dure studie en zal je niet op het niveau van je studie gaan werken of zelfs niet eens ambitie vertonen om hogerop te komen, mag je wat mij betreft afgesloten worden van de bronnen die anderen wél zouden waarderen en terugbetalen. Dan heeft je diploma geen meerwaarde en jouw studie geen praktisch nut voor de maatschappij. Ga dan ongeschoold putjesscheppen oid :P

End Of An Era

#197 Post by End Of An Era » 08 Feb 2011 23:11

faery

#198 Post by faery » 08 Feb 2011 23:55

:mrgreen:

Gandalf de Grijze

#199 Post by Gandalf de Grijze » 08 Feb 2011 23:59

LOL

End Of An Era

#200 Post by End Of An Era » 28 May 2011 07:21

poepoe.. zomaar op de tweede pagina dit heerschende topic! :o

In ieder geval, ik ga een weekje op vakantie.. Met wie? weet ik nog niet.. Waar naartoe? geen idee, ik heb de tickets niet gekocht :lol:

tot uiterlijk 6 juni heren en dames! :p

Post Reply